Szemétből lehet-e márkát építeni? – amikor a tartalomgyártók ügynökséget alapítanak
Egyre több egyéni trash tartalomgyártó alapít „ügynökséget”, videókat készít cégeknek, sőt már vágó tanfolyamokat is tart.
De mennyire hiteles ez? És vajon lehet-e szemétből márkát építeni? Nézzük meg, mi a valódi probléma ezzel a marketingjelenséggel.

Az utóbbi években egy érdekes (vagy inkább aggasztó) marketingtrend bontakozott ki: a sikeres egyéni tartalomgyártók sorra alapítanak „ügynökségeket”. Először csak maguknak gyártanak videókat.
Aztán elkezdik másoknak is. Végül már vágó tanfolyamot tartanak – és hirdetik, hogy „cégeknek is készítenek videókat”.
Papíron jól hangzik.
De a probléma ott kezdődik, hogy ezek a „szolgáltatások” legtöbbször nem illeszkednek semmilyen marketingstratégiába. Egy komoly cégnek nem „egy tartalom” kell, hanem egy rendszer. Egy átgondolt folyamat, amiben a videó, a poszt, a kampány és az értékesítés összhangban van.
És mi történik most? Egy 20 éves, TikTokon ismert tartalomgyártó elér 100–200 ezer követőt azzal, hogy meg tudja nyalni az orrát vagy viccesen táncol – és másnap már videós ügynökséget alapít. Ez önmagában nem baj. A kreativitásnak helye van. A baj az, amikor ezt cégek komolyan veszik.
Mert kivel van a probléma? Azzal, aki eladja – vagy azzal, aki megveszi?
Egyre több vállalkozás hiszi el, hogy a siker kulcsa az aktuális trend, az éppen pörgő TikTok-hang, vagy a virális mozdulat. De hosszú távú sikert nem ezekkel lehet építeni. Az ilyen tartalom nem stratégia, csak pillanatnyi figyelem.
A legtöbb „videós ügynökség” ma mobillal „forgat”, és azt állítja: „Nem kell drága stúdió, ez a jövő.” Csakhogy a jövő nem a pixelben, hanem az irányban van. Lehet egy tartalom szemét minőségű – ha üzenete van, működik. De ha nincs mögötte cél, csak algoritmus-hajhászat, akkor hiába csillog: nem lesz belőle márka.
A marketing nem arról szól, hogy mi pörög ma. Hanem arról, hogy hol akarsz lenni fél év múlva. És ehhez nem elég egy ügyes vágó, kell egy gondolkodó ember, aki érti a folyamatokat.
Szóval mielőtt céged kommunikációját egy „trendgyárra” bízod, érdemes feltenni a kérdést: Ez a tartalom rólam szól, vagy csak az algoritmusról? Az én ügyfelemhez szól, vagy a követővadász közönséghez? Épít vagy éget?
A válasz egyszerű: Szemétből lehet nézettséget szerezni, de nem lehet márkát építeni.
Barna László – Brandesember
www.brandesember.hu
